FAQ – Frågor och svar
Här hittar du svar på frågor om de förändringar som sker inför den nya appen och det utökade biljettsamarbetet.
Sidan uppdateras löpande med ny information.
Varför tar ni bort reskassan?
Med reskassa är du som resenär tvungen att ha koll på hur många resor pengarna räcker till eftersom man laddat på en summa pengar. I det nya systemet köper man i stället ett antal biljetter vilket blir mindre huvudräkning och inga småbelopp kvar på kortet.
Hanteringen av reskassan tar längre tid än andra förköpta biljetter då den både ska laddas med pengar och sedan användas som betalning av biljetter. I det uppgraderade biljett- och betalsystemet kommer det vara enklare att köpa och hantera sina biljetter. Du kommer även kunna skicka och låna ut biljetter till andra vilket många använder reskassan till idag.
Vilken biljett rekommenderar ni i stället?
Om du reser ibland på olika sträckor: enkelbiljett
Om du reser ofta på samma sträcka: rabattkort eller periodkort.
När är sista dagen för att använda upp min reskassa på bussen?
Om du har pengar kvar på din reskassa kan du använda upp den till och med 31 mars 2024.
Jag brukar fylla på reskassa till någon annan, vilken biljett ska jag välja nu?
I våra nya försäljningskanaler, där appen är först ut att lanseras, kommer alla våra biljetter att finnas och du kommer kunna skicka biljetter till andra. Nästa planerade försäljningskanal är “Mina sidor” som kommer ersätta den befintliga webbshopen. Den nya appen kommer lanseras innan vi stoppar laddningen av reskassa.
Du kan redan nu köpa rabattkort via webbshopen här på hemsidan, hos en återförsäljare eller ombord på bussen. Enkelbiljetter samt vissa rabattkort och periodkort kan köpas i vår nuvarande app.
Kan jag bara köpa enkelbiljett med reskassan?
Nej, du kan använda din reskassa för att köpa andra biljetter om saldot räcker. Det kan göra det ombord på bussen eller hos ett försäljningsställe. Observera att 15% rabatt endast gäller när du köper enkelbiljett på resor över länsgräns (Norrlandsresan).
Var kan jag se mitt saldo på reskassan?
Du kan få en utskrift ombord på bussen eller hos ett försäljningsställe som visar vad ditt kort är laddat med. I webbshop går det att se saldo om du blippat kortet på buss efter laddning.
Jag har inte tillräckligt med pengar på min reskassa för att lösa en enkelbiljett, vad ska jag göra?
Från 2 maj 2023 kommer det vara möjligt att ladda sin reskassa med valfritt antal kronor mellan 1–300 kr. Syftet med den valfria beloppsgränsen är att du ska kunna tömma din reskassa genom att du laddar med det antal kronor som återstår för till exempel en enkelbiljett. När du rest upp din reskassa, fyll inte på den igen utan köp en annan biljett i stället.
Vad händer om jag har pengar kvar på min reskassa när ni har stoppat laddningen?
Om du har pengar kvar på din reskassa när vi stoppat laddningen kan du resa upp pengarna till och med 31 mars 2024. Om ditt saldo inte räcker för att köpa en biljett kan du få din reskassa återbetald genom att ansöka om återbetalning via ett formulär på hemsidan.
Kan jag ladda mitt reskort med andra produkter än reskassa?
Ja, du kan ladda våra reskort med andra produkter som ex. periodkort.
Hur är det bättre för mig som resenär?
Med reskassa är du som resenär tvungen att ha koll på hur många resor pengarna räcker till eftersom man laddat på en summa pengar. I det nya systemet köper man i stället ett antal biljetter vilket blir mindre huvudräkning och inga småbelopp kvar på kortet. I det uppgraderade biljett- och betalsystemet kommer det vara enklare att köpa och hantera sina biljetter. Du kommer även kunna skicka och låna ut biljetter till andra vilket många använder reskassan till idag.
Jag använder reskassan för att resa över länsgräns, hur ska jag göra nu?
Du kan köpa enkelbiljetter i respektive app eller ombord på bussen. Så småningom lanseras nya appar för samtliga norrlandslän där det kommer vara enkelt att köpa enkelbiljett och klippbiljett 10-resor oavsett vilket länstrafikbolag du reser med.
Jag brukar åka i Norrbotten men har ett kort från Västerbotten/Jämtland/Västernorrland, vad ska jag göra?
Prata med det länstrafikbolag som har sin logga på ditt reskort.
Vad ska jag göra med busskortet när jag rest upp reskassan?
Om du vill fortsätta resa med ett fysiskt kort sparar du det till kortbytet för att byta in det mot ett nytt. Hur det praktiskt ska gå till återkommer vi kring. Vi rekommenderar att börja använda den nya appen i höst där alla produkter kommer att finnas och du kan få aktuell trafikinformation.
Kan jag flytta en biljett från nuvarande system till det nya?
Nej, du behöver använda upp din biljett innan du går över till det nya systemet.
När kommer det uppgraderade biljett- och betalsystemet vara på plats?
Det kan vi tyvärr inte svara på, men förhoppningsvis under 2024.
Kan jag köpa flera rabattkort på en och samma gång?
Ja, men det är inget vi rekommenderar eftersom vi ska byta system.
Om man ändå vill göra det finns det plats för max 4 produkter på kortet, dvs. om du inte har någon annan biljett på kortet så kan du köpa max 4 rabattkort alltså totalt max 160 resor. Kom ihåg att varje rabattkort har separat aktiverings- och giltighetstid.
Hur vet jag hur länge mina biljetter är giltiga?
– I appen står det på biljetten, har du ett fysiskt busskort hemma och är osäker så kan du ringa kundservice 0771-100 110 eller besöka en busstation.
Vilka funktioner kommer den nya appen ha?
Appen kommer att vara enkel att använda och ska innehålla flera funktioner som underlättar för dig som resenär. Här är några exempel på funktioner i den nya appen:
• Söka resa
• Spara favoritresa och få information om eventuella förändringar
• Köpa biljett (hela biljettsortimentet kommer succesivt kunna köpas i appen)
• Betala med Swish, betalkort eller Klarna
• Få kvitto för biljetten på mejl
• Ge bort biljetter till andra
• Låna ut biljetter till andra
• Hitta närmsta hållplats
• Se trafikinformation
• Förbättrad resesökning mellan Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland
Den nya appen kommer vara tillgänglighetsanpassad enligt WCAG https://webbriktlinjer.se/wcag/