Möjligheter
Planera resa
Tidtabeller
Priser & Biljetter

Gäller Interrail på Länstrafikens bussar?

Ja, men enbart på sträckan Haparanda-Luleå.

Vad menas med force majeur?

Till följd av svår väder- eller väglagssituation kan förseningar och/eller inställda turer uppstå.

Vad betyder alla förkortningarna?

I tidtabellerna förekommer en del förkortningar. Här nedan ser du vad de betyder.
M – Måndag
Ti – Tisdag
O – Onsdag
To – Torsdag
F – Fredag
L – Lördag
Sön – Söndag
Hfr – Helgfri dag
Soh – Söndag och helgdag
Dagl – Dagligen
Skold – Skoldagar
Tid a) Angör och stannar endast för avstigande, säg till föraren om du vill kliva av
I – Bussen stannar ej eller kör annan väg
X – Bussen stannar för av-påstigning
p – Angör och stannar endast för påstigande.
Låggolvbuss – Handikappanpassad buss utan trappsteg. Plats för rullstol.

Kan man hyra en buss av er?

Länstrafiken har inga egna bussar. För beställningstrafik är det lämpligast att vända sig till ett bussföretag på orten.

Kan jag ta bussen till läkarbesöket?

Ta bussen till sjukhuset eller vårdcentral. Väljer du Länstrafikens ordinarie bussar köper du biljetten ombord på bussen. Om resekostnaden (enkel resa) överstiger 100 kr får du tillbaka hela beloppet av landstinget i samband med ditt sjukbesök. Har du långt till hållplatsen får du dessutom ersättning för anslutningsresan.

Vi har också tre linjer med Komfortbussen, speciellt anpassade för patienter som ska åka på vårdbesök. De har hög komfort, är handikappanpassade samt bemannade med bussvärdar som hjälper och servar resenärerna. Resan är gratis för sjukresenärer och förbokas på 020-96 00 96. Läs mer om sjukresor och komfortbussarna under Trafiken i huvudmenyn.

Kan jag skicka saker med bussen?

Ta kontakt med Bussgods på närmaste ort för alla slags frakt på bussen. För ytterligare information www.bussgods.se

Hur hittar jag kvarglömda saker?

Kontakta det trafikföretag du åkte med om du glömt något på bussen. Är du osäker vilket företag du åkt med kan du alltid ringa kundservice på 0771-100 110. Då måste du kunna uppge linje och avgångstid. Trafikföretaget tar emot samtal om borttappat på bussen måndag-fredag mellan kl. 09.00-14.00.

Hur får jag mer information om Resplusbiljetter?

Läs mer om Resplus under Trafiken i huvudmenyn. Du kan också kontakta din tågoperatör eller resebyrå samt besöka www.resplus.se.