Information

Laddningen av kortet finns tillgängligt på bussen inom 24 timmar. Därefter överförs pengarna eller perioden till kortet genom att man håller kortet ca 5 sekunder mot läsaren i bussen, tills det piper och den gröna lampan tänds.

Ska du köpa produkter till LLT (Luleå Lokaltrafik) gå till deras webbsida: www.llt.lulea.se

Frågor kontakta Länstrafiken!

Till webbutiken
Reseplanera


Resor utanför länet

Från den 1 april trädde en ny lag (2015:953) i kraft om kollektivtrafikresenärers rättigheter, vilket innebär att förutsättningarna vid försenad resa ändras.
Vi lovar dig att om du väljer att åka med Länstrafiken ska du komma fram till slutmålet som planerat. Ibland går något fel, vi har kanske gett dig felaktig information, bussen har avgått för tidigt, bussen har inte stannat vid din hållplats eller du har kommit fram senare än vad tidtabellen lovade.

Vid dessa tillfällen hjälper föraren och kundservice dig med att komma fram till din slutdestination.
Om du trots våra ansträngningar ändå blir försenad mer än 20 minuter till ditt slutmål så kompenserar vi dig genom vår förseningsersättning, där återbetalning av biljettpriset sker enligt nedan:
+ 20 – 39 minuter 50% av biljettpriset för resan
+ 40 – 59 minuter 75% av biljettpriset för resan
+ 60 minuter eller mer 100% av biljettpriset för resan
Ansökan om förseningsersättning kan enklast göras via detta formulär.
Du kan också ringa vår kundservice tel 0771 – 100 110 eller skicka ett mail till lanstrafiken@ltnbd.se

Uppstår en försening eller att en tur ställs in (oavsett orsak) där du kommer att bli minst 20 minuter sen till din slutdestination har du alltid möjlighet att ordna din resa själv, med egen bil, taxi eller annan transport och ta kostnaden för den. Du kan sedan, i efterhand, hos Länstrafiken ansöka om ersättning för gjorda utlägg, för taxi upp till 1 100 kr, eller egen bil 18.50 kr/mil(max 1 100 kr).

Ansökan om ersättning för erlagda utlägg kan enklast göras via detta formulär.
Du kan också ringa vår kundservice tel 0771 – 100 110 eller skicka ett mail till lanstrafiken@ltnbd.se
Kvitto skall biläggas ansökan.

Har du en Resplus biljett gör du din ansökan om förseningsersättning här.

Observera att:

  • Länstrafiken ger aldrig i förväg garantier om att återbetalning av utlägg kommer att ske, utan rätten till ersättning bedöms i efterhand, individuellt i varje enskilt fall.
  • Vid ansökan om ersättning för taxi skall kvitto bifogas och vid ansökan om förseningsersättning skall kortnummer uppges eller biljett bifogas.
  • Man kan aldrig ansöka om både förseningsersättning och ersättning för gjorda utlägg.
  • Vi ser gärna att din ansökan är oss tillhanda så snart som möjligt efter händelsen för att underlätta handläggningen.
  • Möjligheten att ansöka om förseningsersättning och att få sina utlägg ersatta gäller INTE vid de tillfällen Länstrafiken minst 3 dagar innan på hemsidan annonserat om förändring av tidtabell eller annan avvikelse.